Eurotunnel

Eurotunnel Le Shuttle er en bil- og togservice der forbinder Folkestone i England med Calais i Frankrig, via tunnelen under Den Engelske Kanal. Det er den hurtigste måde at rejse mellem Det Forenede Kongerige og Frankrig med bilen, da overfarten kun varer 35 minuter, med op til fire afgange per time i myldretiden.

Det er ikke kun den hurtigste option, men også den nemmeste, med ingen optankning nødvendig, bagageindskrænkninger og med en fleksibel tidsplan. Derudover har du muligheden for at bestille din rejse op til 11 måneder før dagen, hvilket giver dig masser af tid til at lave ændringer i rejsen i sidste minut.

Check-in tiden er for det meste mindst 45 minutter før din afrejse. Dette giver dig til til at gå igennem sikkerhedskontrollen og til at bruge terminalens faciliteter, såsom restauranterne, pengeautomaterne, en bureau de change, toiletter og en 24-timers informationsskranke. Kæledyr kan løbe omkring i det angivet område.

Englands Eurotunnel terminalen er baseret tæt på Folkestone i Kent, med en motorvejs frakørsel 11A, der fører til motorvejen M20, så det er nemt at række fra næsten hele England. Den franske terminal ligger lige uden for Calais, ved frakørsel 42 af A16 motorvejen. Turen fra London til Paris tager omkring seks timer med bilen via Eurotunnelen.

Ideen til at bygge en tunnel imellem de to nationer blev først overvejet i 1802, men efter flere resultatløse forslag, kom det første rigtige gennembrud først i 1980erne, da flere private firmaer blev bedt om at fremføre deres planer. En af de afviste forslag inbefattede en 4.5 hængebro. Firmaet Eurotunnel Le Shuttle blev grundlagt i 1986 og begyndte med bygningen i 1988.

Hvordan blev Eurotunnel overhovedet bygget? 11 tunnelboremaskiner der kunne grave 250 fod per dag blev brugt. De vejede hver 1,100 ton. Med alt det afrømmet materiale blev England omkring 90 acre større og kunne fylde Wembley Stadium 13 gange. Systemet består af pendultog der transporterer fartøjer. Hvert tog er 775 meter lang.

Tunnelen er en af de største bedrifter der nogensinde er blevet fuldført af britiske ingeniører, og strækker sig 50.5 kilometer, med en gennemsnitlig dybde af 50 meter. Det tog over 13,000 arbejdere fra Frankrig og England omkring fem år at færdiggøre den, og projektet kostede omkring 9.5 milliarder pund. Tunnelen blev endelig fuldstændiggjort i 1994, og den sjette maj blev den åbnet af dronning Elizabeth II og præsident Francois Mitterrand.

Med directferries.dk kan du finde Eurotunnel sejlplaner, billetpriser og booke Eurotunnel færgebilletter. Hvor relevant, vil vi også sammenligne Eurotunnel med alternative færgeselskaber.

Alle Eurotunnel ruter

Eurotunnel kundeanmeldelser

  • "Behagelig og hurtig transportform"

    Rejste i november 2016. Store og fine informationstavler på P-pladsen med oplysning om, hvornår vores "bogstavrække" kunne køre frem til at køre om bord på toget. Vi havde ikke prøvet at checke ind på skærmen og var lidt usikre overfor dette, men det gik efter lidt vejledning. Da vi kom i god tid, kom vi med en afgang tidligere end booket, hvilket var helt fint. Kørsel i venstre side efter ankomst forløb fint. God skiltning.

    Læs mere Læs mindre
  • "Easy to travel this way"

    Had a pleasent trip with the Le Shuttle - not the last time...

    Læs mere Læs mindre
  • "Nemmere"

    Meget nemmere end med båden. Vil altid bruge nu.

    Læs mere Læs mindre
  • "Hurtigste vej til England i bil"

    Man bør nok gøre opmærksom på, at man kun kan komme til tunnelen via motorvejen. Vi overnattede i Calais, og brugte meget tid i havneområdet på at finde vej, indtil en venlig betjent fortalte os, at vi skulle køre tilbage, og op på motorvejen fort, at komme til Tunnelen. Vi havde reserveret plads både til England og retur til Frankrig, men uvist af hvilken grund kom vi ikke med på den reserverede tur fra England. Ærgeligt, at miste en time på den konto, når vi ved, at vi skal køre hele natten for at nå hjem til Danmark.

    Læs mere Læs mindre

Alternative selskaber og ruter