Oplysninger om COVID-19 Click here to visit our dedicated page for further information on the COVID-19 situation, including vouchers, cancellations, refunds and sailing changes.

Spørgsmål og svar

Vores ’Spørgsmål og svar’ sektion, indeholder spørgsmål og svar om færgebooking og færgerejser! Klik på en kategori nedenfor for at se de mest relaterede spørgsmål. Hvis du ikke kan finde et svar til dit spørgsmål, kan du Kontakt os

Hvordan reserverer jeg plads på færgen?

  • På hvilket tidspunkt er det billigst at tage med færgen?

    Priserne vil generelt være højere på populære afrejsertider og datoer. Du kan spare penge, hvis du tager de længere overfarter om dagen, booker på ugedage og undgår at rejse i skoleferier og på helligdage. Der gives ofte rabat, selv i ferieperioder, så det er nyttigt at tilmelde sig vores nyhedsbrev, så du er den første, der får nys om dem.

  • Tæller føreren med i antallet af passagerer på færgen?

    Ja, føreren tæller med i antallet af passagerer.

  • Hvorfor kan jeg ikke finde min køretøjstype i menuen?

    Der kan være en række årsager til dette, og det kan skifte fra færgeselskab til færgeselskab. Nogle gange skyldes det, at færgen ikke gør det muligt at have din type køretøj med ombord, eller det kan skyldes, at en sådan reservation ikke kan foretages online. Hvis din type køretøj ikke fremgår som en valgmulighed, kan du tage kontakt til os, hvorefter vi vil undersøge, hvorfor den ikke er tilgængelig.

  • Hvordan reserverer jeg til forskellige køretøjer til de forskellige retninger færgeovergange?

    Visse færgeselskaber giver dig mulighed for at reservere plads til forskellige køretøjer til de forskellige sejlretninger, hvor du så kan indtaste de forskellige oplysninger på hver bil ved betalingen. Hvis det ikke er muligt, kan man altid reservere en enkeltbillet til hver sejlretning.

  • Hvordan reserverer jeg til et forskelligt antal passagerer i hver retning?

    Dette er muligt hos nogle færgeselskaber, men ikke dem alle. Du kan indtaste oplysningerne om de forskellige passagerer under udtjekning. Hvis dette ikke er muligt, er den bedste mulighed at booke en enkeltbillet i hver retning.

  • Kan jeg få grupperabat til færgen?

    Der gives nogle gange rabat, hvis der er mere end 5 køretøjer eller mere end 9 passagerer, der går ombord. Hvis du ønsket at booke til en stor gruppe og har brug for yderligere oplysninger, kan du sende os detaljerne om din ønskede booking via e-mail, fx antal voksne og børn, type køretøjer og destination. Derefter sender vi dig et tilbud med rabat.

  • Jeg rejser i en lejet bil og kender pt. hverken mærke, model eller nummerplade, så hvordan kan jeg booke min færgeoverfart?

    De fleste færgeselskaber giver tilladelse til, at du kan rejse med en lejet bil. Det er ikke noget problem, at du ikke ved præcist hvilken bil, du får hos udlejeren. Du indtaster blot den forventede størrelse, når du søger efter færgebilletter. Under Detaljer om bilen i søgemaskinen, indtaster du den biltype, du regner med at leje, fx bil eller varevogn, og derefter vælger du det bilmærke og den model, der ligger tættest på den bil, du lejer. Du kan også vælge "andet" under Bilmærke i rullemenuen og indtaste cirka længde og højde på bilen. Under udtjekning kan du under registrering af bilen svarer "ukendt". Nogle færgeselskaber opkræver måske et tillægsgebyr ved din ankomst til havnen, hvis det er nødvendigt at opdateret oplysningerne i din registrerede booking. Men vi oplyser dig om hvorvidt dette er tilfældet, før du fuldføre din booking. Du kan også opdatere bilens detaljer forud for din afrejse under MinKonto.

  • Hvordan ved jeg, om mit køretøj anses for at være en fragtbil eller ej?

    Dette varierer fra et færgeselskab til et andet. Dog er der den generelle regel, at et køretøj som transporterer handelsvarer, og køretøjer som er designet til last af handelsvarer, anses for at være fragtbiler. Hvis du er i tvivl, kan du kontakte vores fragtservice og få svar på dit spørgmål.

  • Jeg er gravid, kan jeg rejse med færge?

    Dette varierer fra et færgeselskab til et andet. Dog er der den generelle regel, at du har lov til at rejse indtil 28. uge af din graviditet (målt på rejsetidspunktet). Kvinder, som er længere i graviditeten end 28. uge på rejsetidspunktet, skal have en lægeerklæring, der beviser, at de er i stand til at rejse. Vi anbefaler derfor, at du kontakter os, hvis du overskrider uge 28 på rejsetidspunktet.

  • Giver I rabat på færgebilletter til fastboende?

    Der er rabatter for fastboende på nogle ruter, men hvert selskab og overfart har forskellige regler for, hvem der er kvalificeret til rabatterne. Få mere at vide om rabatter for fastboende, når du søger efter færgebilletter.

  • Giver I rabat på færgebilletter til studerende og pensionister?

    Vi giver pensionistrabat på overfarter, hvor de er tilgængelige. De udløses automatisk baseret på passagerernes alder. På nuværende tidspunkt giver vi desværre ikke rabat til studerende.

  • Kan jeg booke en åben returbillet til færgen?

    Du kan booke en åben retur på nogle af ruterne. Når du booker din returrejse, har du mulighed for at vælge en åben retur inden for dine rejsedatoer. Hvis det viser sig, at der ikke er nogen valgmulighed for at vælge en åben retur, skyldes det, at dette ikke er muligt på den rute, du har valgt.

  • Hvorfor er der ingen færgeafgange på de tidspunkter, hvor jeg gerne vil rejse?

    Der kan være flere grunde til, at der ikke er færger tilgængelige på den ønskede rute – det kan skyldes, at billetterne til færgen er udsolgt, tidsplanerne ikke er blevet frigivet endnu, eller at en færge ikke sejler den dag. Der er dog sandsynligvis mange andre færger tilgængelige, så sørg for at tjekke andre datoer og alternative ruter!

  • Hvordan betaler jeg for min færgebillet?

    Vi accepterer betaling med alle større kredit- og debetkort samt PayPal, Apple Pay og Google Pay. Du skal oplyse dine betalingsoplysninger, når du reserverer, men vi trækker ikke betalingen, før din reservation er blevet bekræftet.

  • Hvorfor kan jeg ikke få en pris eller betale i min lokale valuta, når jeg reserverer en færgebillet?

    Vi tilstræber at viser priserne i lokal valuta, men vi skal opkræve betaling i den valuta, som færgeselskabet bruger.Når du booker, oplyser vi dig om, hvorvidt en valutaveksling er nødvendig, og hvad den vil koste for din booking.

  • Fremsender I færgebilletterne?

    Nej, vi sender ikke fysiske billetter med posten. Når din reservation er blevet bekræftet, sender vi en bekræftelses-e-mail, som for det meste fungerer som dit boardingpas. På nogle færger skal du bytte din bekræftelses-e-mail til billetter eller boardingpas på havnen. Hvis det er tilfældet, vil det stå i din bekræftelses-e-mail. Til alle reservationer bør du tage din bekræftelses-e-mail med dig på havnen.

  • Jeg har ikke fået en bekræftelse, hvad nu?

    Hvis din bookingbekræftelse ikke ligger i din spamboks, skal du logge på din konto og tjekke om din e-mailadresse er korrekt, og derefter få tilsendt din bookingbekræftelse på ny. Hvis din e-mailadresse er forkert, kan du rette den under MinKonto og få tilsendt en ny bookingbekræftelse via e-mail. Hvis du ikke kan finde e-mailadressen under din konto, eller hvis du af en eller anden årsag ikke kan logge ind, så skal du tage direkte kontakt til os, så vi kan sende dig en ny bekræftelse via e-mail.

  • Oplysninger om tilgængelighed

    Direct Ferries viser data relateret til tilgængeligheden af billetterne, baseret på den opdaterede information, der løbende leveres af færgefirmaerne. Selv om dataene afspejler mængden af ledige pladser, på de forskellige ruter, på samme måde som de forskellige operatører tilbyder, er Direct Ferries ikke ansvarlig for ukorrekte repræsentationer under bestillingsprocessen af disse data.

  • FAQ - Arbejder i med alle færgeoperatører?

    Selvom antallet af de færgeselskaber, vi samarbejder med både internationalt og nationalt, er konstant stigende, så samarbejder vi desværre ikke med hver eneste færgeselskab i verden. Listen over de færgeselskaber vi samarbejder med udvides konstant, så tjek med jævne mellemrum om det færgeselskab, som du præcist er på udkig efter, skulle være kommet på listen.

  • Min betaling er gået igennem, men jeg har ikke modtaget nogen bekræftelse per e-mail. Hvor bliver den af?

    Det er muligt, at din bekræftelses-e-mail er landet i din spamindbakke, så det er bedst at tjekke der først. Hvis du ikke kan finde det, kan du logge ind på Min konto og bede om at få en ny kopi tilsendt. Lejlighedsvis kan en kommunikationsfejl forhindre os i at få en endelig bekræftelse på en booking fra færgefirmaet. I disse tilfælde skal vi kontakte færgefirmaet for at kontrollere, om de har modtaget reservationen eller ej. Hvis de har modtaget din reservation, sender vi en bekræftelses-e-mail til dig. Hvis de ikke har modtaget din reservation og heller ikke kan, fortæller vi dig det og refunderer din betaling med det samme. Det kan tage os op til 48 timer for at bekræfte reservationen, men hvis din sejltid er inden for 48 timer sender vi dig en e-mail for at fortælle dig om problemet og annullere bestillingen, og vi refunderer dig straks, så du kan forsøge at foretage en anden reservation.

  • Hvorfor er min betaling ikke gået igennem?

    Hvis du har problemer med betalingen, når du foretager din booking, kan det være et kommunikationsproblem eller et problem med dit kort. Du kan prøve igen med det samme kort eller prøve en anden betalingsmetode. Hvis dit kort stadigvæk ikke går igennem, skal du kontakte din bank og høre hvorfor. Hvis du har fuldført din booking, og vi ikke har hævet din betaling, kan det være fordi, at din booking ikke er blevet bekræftet af færgeselskabet endnu. Nogle gange, når en booking går videre til færgeselskabet, er vi nødt til at vente på at, at de bekræfter bookingen, inden vi hæver din betaling. Når det hele er gået igennem hæves din betaling, og du skulle gerne modtage en bekræftelse via e-mail kort efter.

  • Hvor lang tid tager det at bekræfte en færgereservation?

    I langt de fleste tilfælde kan vi bekræfte din færgereservation med det samme. Hos nogle færgeselskaber kan der dog gå op til 48 timer, inden de bekræfter din booking. Vi gør vores bedste for at holde dig opdateret under dette tidsrum, og vi sender dig en bookingbekræftelse via e-mail, så snart vi har modtaget bekræftelsen på din booking fra færgeselskabet.